Zes op de tien treinen rijden trager na nieuwe vervoersplan

Door Inez De Coninck op 20 maart 2015, over deze onderwerpen: Spoorwegen

Zes op de tien treinen rijden trager sinds het nieuwe vervoersplan in december werd ingevoerd. Dat blijkt uit de uitgebreide evaluatienota van TreinTramBus, Test-Aankoop en hun Waalse collega’s waarover Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen vrijdag berichten.

Zes op de tien treinen rijden trager sinds het nieuwe vervoersplan in december werd ingevoerd. Dat blijkt uit de uitgebreide evaluatienota van TreinTramBus, Test-Aankoop en hun Waalse collega’s. De nota overhandigen ze vandaag aan het federaal parlement, met één oproep aan de NMBS: ‘Wacht niet tot 2018 en pas het vervoersplan nú aan.’

De nota, 62 pagina’s dik, is er op verzoek van een aantal ­Kamerleden gekomen. Die willen weten wat de reizigers- en consumentenorganisaties van het nieuwe vervoersplan vinden. Dat is op 14 december ingevoerd. De aankomst- en vertrekuren van zowat alle treinen zijn daardoor veranderd. ‘Al te vaak in de negatieve zin’, stellen TreinTramBus (TTB) en Test-Aankoop vast. ‘Want de treinen rijden nog trager, ook buiten spitsuren en op kleinere verbindingen. Dat heeft de NMBS niet gezegd.’

TTB heeft de gemiddelde reistijden vergeleken van 363 ritten Zowel op grote assen zoals Antwerpen-Brussel als op kleinere zoals Mechelen-Heverlee. In vergelijking met het vorige vervoersplan rijdt 59 procent trager. De gemiddelde reistijd is gestegen van 60 naar 62 ­minuten. In 1990 was de gemiddelde reistijd 59 minuten.

bron: www.standaard.be

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is