Fietsverbod op de trein staat haaks op combimobiliteit

Door Inez De Coninck op 17 oktober 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Fietsen, Openbaar vervoer, NMBS
Vrouw wandelt met fiets op het platform

“Voor de N-VA is de combinatie van de fiets en de trein de toekomst en maakt die deel uit van een modern mobiliteitsbeleid. We betreuren dat de NMBS opnieuw kiest voor een makkelijke oplossing.” Kamerlid Inez De Coninck reageert teleurgesteld op de beslissing van de NMBS om vanaf volgend jaar fietsen te verbieden op de trein tijdens de spitsuren. Zowel de Vlaamse als de federale overheid zetten de laatste jaren in op combimobiliteit. “Daarin is het net de bedoeling dat pendelaars de fiets combineren met het openbaar vervoer of de auto. Een fietsverbod bij de NMBS staat daar haaks op. Bovendien werden sommige treinstellen speciaal ontworpen om fietsen vlot mee te nemen. Die verliezen dan deels hun nut”, zegt Kamerlid De Coninck.

Weinig klantvriendelijk

Een totaalverbod op fietsen is veel te drastisch, meent Inez De Coninck. “Dit getuigt opnieuw van weinig klantvriendelijkheid”, zegt ze. “Mensen die hun fiets meenemen op de trein hebben daar vaak een goede reden voor. Ze hebben die meestal nodig om hun bestemming vlot te bereiken vanuit het station binnen een redelijke tijd. Een aanpak op maat is nodig. Een deel van de oplossing op de probleemlijnen kan zijn om aangepaste treininfrastructuur in te zetten. Men zou ook vooraf de juiste wagon moeten afroepen waar reizigers hun fietsen mogen plaatsen", besluit Inez De Coninck, die de bevoegde minister zal ondervragen over het fietsverbod op de trein.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is