U bent hier
NMBS: extra maatregelen om dienstverlening bij noodgevallen te verbeteren

Volgens de NMBS is alles correct verlopen op de trein die op 9 april een noodstop maakte in Wontergem met 2.000 reizigers aan boord, nadat een twintigtal van hen onwel waren geworden door onvoldoende verkoeling. “Het interventieplan werd correct uitgevoerd”, stelt het spoorbedrijf. Dat gaat wel meerdere maatregelen bekijken om de dienstverlening bij noodgevallen te verbeteren. “Hopelijk maakt de NMBS ook werk van een betere communicatie naar de reizigers, want dat blijft in vele gevallen het knelpunt”, stelt Kamerlid Inez De Coninck. “Zeker bij noodgevallen, maar ook bij andere vertragingen.”
Tijdens de noodstop werden in Brugge enkele treinen opgehouden wegens het ontbreken van een treinbestuurder met kennis van de omleidingsreisweg. Daarom wil de NMBS in de toekomst in bepaalde specifieke omstandigheden kunnen rijden zonder lijnkennis van de treinbestuurder. Daarover gaat het een discussie opstarten met de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen (DVIS).
Meer treinbestuurders stand-by
De NMBS bekijkt ook of het meer treinbestuurders stand-by kan houden in grote reizigersknooppunten. “Dat wordt een moeilijke zaak, want de NMBS vindt nu al amper voldoende nieuwe treinbestuurders”, aldus De Coninck. Ook wil de NMBS de procedure herzien, indien er rijtuigen zijn waarvan de airco niet optimaal functioneert en de ramen niet open kunnen.