U bent hier
Ook nieuwe ticketautomaten NMBS geregeld defect
In het laatste kwartaal van 2014 zijn aan de circa 700 nieuwe ticketautomaten die de NMBS in de periode 2013-2014 in de stations installeerde in totaal 2.800 interventies geregistreerd om een defect te verhelpen. De meeste defecten waren echter van korte duur. 55 procent kon vanop afstand opgelost worden. Dat blijkt uit het antwoord van federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant op een schriftelijke vraag van Kamerlid Inez De Coninck (N-VA).
De gemiddelde beschikbaarheid van de verkoopautomaten bedroeg het laatste kwartaal van 2014 96,15 procent. Een automaat was in die
periode gemiddeld 3,5 dagen onbeschikbaar. In januari 2015 steeg de betrouwbaarheid tot 97 procent en de eerste helft van februari tot 97,9 procent.
"In de stopplaatsen waar slechts één automaat staat, benadert dit percentage 99 procent", aldus Galant. De meeste defecten worden gedetecteerd door het monitoringsysteem dat hun werking opvolgt. Defecten zoals kauwgom in de bankkaartlezer of muntautomaten die geen munten meer aanvaarden kunnen dan weer niet op die manier gedetecteerd worden.
Momenteel zijn 520 van de 551 stations voorzien van minstens één functionerende automaat. Omwille van de te hoge installatiekosten van dergelijke installaties ten opzichte van het aantal opstappende reizigers heeft de NMBS beslist op 11 van de overblijvende 31 sites geen automaten te plaatsen. Dat is het geval in de stopplaatsen van Juslenville, Pepinster-Cité, Stockem, Viville, Wolfstee, Antwerpen-Haven, Antwerpen-Dam, Antwerpen-Oost, Ham-Sur-Sambre, Zwankendamme en Florée.