U bent hier
Wordt Wallonië benadeeld door de NMBS?

Minder treinen, minder snelle verbindingen en minder budget. Wallonië komt er maar bekaaid vanaf, vindt de PS. En in de toekomst dreigt het nog erger te worden. De N-VA ziet het probleem niet.
'De Vlaamse steden zijn duidelijk in het voordeel in de spoorverbindingen met Brussel. Vanuit Bergen en Charleroi zijn er bijvoorbeeld minder treinen, die er langer over doen. Nochtans is hier ook een grote behoefte om snel in de hoofdstad te raken.’
Waals Parlementslid Nicolas Martin (PS), de voormalige kabinetschef van Elio Di Rupo, vindt dat het Waalse Gewest achterloopt op spoorgebied. ‘Dat is geen toeval. Er bestaat nu een verdeelsleutel van 60/40 voor investeringen bij de NMBS: 60 voor Vlaanderen en 40 voor Wallonië. Maar die 40 procent voor Wallonië staat wel voor 50 procent van het hele Belgische spoorwegnet. Bovendien vallen investeringen in Wallonië vaak duurder uit door de moeilijkere toegankelijkheid van het terrein.’
'Niet realistisch'
Aan de 60/40-verdeelsleutel wil Martin vooralsnog niet raken. ‘Ik besef dat dat politiek niet realistisch is.’ Maar hij stelt wel voor om te stoppen met besparen op het spoor. ‘Want dit zal Wallonië buitensporig treffen, meer dan Vlaanderen.’
De komende maanden moet een nieuwe investeringscel zich buigen over de toekomstige uitgaven bij het spoor. De timing van de diverse uitspraken is geen toeval.
De N-VA reageert er wat geërgerd op. ‘De indruk bestaat dat ze willen beginnen rommelen aan die verdeelsleutel, wat voor ons niet acceptabel is. Vlaanderen telt meer reizigers. Elke euro die hier geïnvesteerd wordt, telt zwaarder door’, zegt parlementslid Inez De Coninck (N-VA).