U bent hier
Schuldentrend dringend ombuigen bij NMBS

Met een nettoverlies van een kwart miljard euro heeft de NMBS er een financieel dramatisch jaar opzitten. Hoewel de schuldgroei in 2016 een dalende trend kende, blijft het spoorbedrijf jaar na jaar extra schulden maken. Voor Kamerlid Inez De Coninck zijn die aanhoudende schulden het ultieme bewijs dat verdere bezuinigingen noodzakelijk zijn: ”De belastingbetaler moet niet opnieuw opdraaien voor de schuldenberg bij de NMBS.”
Het omzetverlies is deels te verklaren door de terreuraanslagen van 22 maart en de afsplitsing van de Thalys. “Maar een groot deel van het verlies is ook te wijten aan de golf van wilde stakingen in de lente van vorig jaar”, merkt De Coninck op. Daarnaast moest de NMBS nog een minwaarde slikken op haar vastgoedportefeuille. En ook al leverden de operationele activiteiten vorig jaar meer inkomsten dan uitgaven op, dat bedrag is onvoldoende om de schuldgroei te stoppen.
Hogere efficiëntie noodzakelijk
Niet alleen worden er nog altijd nieuwe schulden gemaakt bij de NMBS, het bedrijf blijft ook de schulden uit het verleden met zich meedragen, waar helaas geen inkomsten tegenover staan. “Net daarom is het noodzakelijk dat de NMBS zich verder omvormt tot een efficiënt overheidsbedrijf”, beklemtoont De Coninck. “De komende jaren verlaten veel personeelsleden het bedrijf. Dat is het uitgelezen moment om de efficiëntie op een pijnloze manier te verhogen.”