U bent hier
N-VA hekelt IT-wanbeleid bij spoorbedrijven

Het spoorpersoneel klaagt steen en been over grote IT-problemen, zegt Kamerlid Inez De Coninck (N-VA). Zij vindt dat een zoveelste voorbeeld van wanbeheer bij de spoorfilialen. Er komt tegen eind deze maand een nieuw plan om de informatica-problemen bij het spoor aan te pakken. Dat blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag van De Coninck aan minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Het oude plan kwam er na de afschaffing van de NMBS Holding - de koepel boven uitbater NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel - in 2014. Er was afgesproken dat beide bedrijven zelf hun IT zouden doen, maar de NMBS is nog altijd heel afhankelijk van Infrabel. 'De mailboxen van het NMBS-personeel worden beheerd door Infrabel. Het kan niet de bedoeling zijn dat Infrabel zomaar toegang heeft tot vertrouwelijke NMBS-informatie.' Nog volgens De Coninck dreigen grote problemen met de ticketverkoop, die draait op hardware van Infrabel, maar niet langer ondersteund wordt door de leverancier. 'Infrabel-dochter ICTRA heeft 1.500 personeelsleden en NMBS-dochter Ypto 120. Via hun website zijn ze zelfs nog stevig aan het aanwerven. Het is absurd dat het IT-beheer, waar zoveel geld naartoe gaat en zo veel mensen aan werken, zo mank loopt', aldus De Coninck. 'Bovendien zijn de problemen zo ver gevorderd dat eenvoudige oplossingen niet meer volstaan.' De NMBS gaf in 2014, het recentste jaar waarvoor cijfers beschikbaar zijn, 125 miljoen euro uit aan IT. Het jaar daarvoor was dat nog 160 miljoen. De spoorbedrijven laten weten dat specialisten wekelijks vergaderen om de IT-problemen op te volgen. Het nieuwe IT-systeem voor tickets zou er in de loop van dit jaar komen. 'De overdracht van de mailboxen is prioriteit nummer één. Maar er gelden sowieso strenge privacyregels', aldus de Infrabel-woordvoerder.
Bron: De Tijd, 7 februari 2017, p. 8