Meer actie nodig bij spoorbedrijven om vertragingen te beperken

Door Inez De Coninck op 19 november 2018, over deze onderwerpen: Europees beleid, Mobiliteit, NMBS
Reizigers wachten op trein in het station Brussel-Noord

“De NMBS en Infrabel moeten zelf meer actie ondernemen om spoorlopers en koperdieven te beperken.” Kamerlid Inez De Coninck reageert op de berichten over de dalende stiptheid bij de NMBS. Volgens het laatste rapport van Infrabel rijdt 87,6 procent van de treinen op tijd, al is dat cijfer volgens de reizigersverenigingen te rooskleurig. Kamerlid De Coninck pleit voor een uniforme stiptheidsmeting op Europees niveau. “Door stiptheid op Europees niveau op dezelfde manier te meten, laat je vergelijking toe”, zegt Inez De Coninck, die er nog voor pleit om de variabele lonen van de topmanagers afhankelijker te maken van de stiptheid.

Pijnpunten wegwerken

De vertragingen bij het spoor worden steeds vaker veroorzaakt door derden, zoals spoorlopers en koperdieven. “Dat derden veel vertragingen veroorzaken is correct. Er is nog veel mogelijk om spoorlopen te ontraden. Geregeld zie je dat de spoorinfrastructuur het uitlokt om over de sporen te lopen, zoals een ticketautomaat die helemaal aan de andere kant staat. De NMBS en Infrabel moeten die pijnpunten sneller wegwerken. Met sensibiliseren alleen zal het niet lukken”, besluit Kamerlid Inez De Coninck. Ze vindt het alvast positief dat Infrabel drones wil inzetten om koperdiefstallen tegen te gaan.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is