U bent hier
Hogesnelheidstreinen enkel voor lange afstanden en verbinding grote steden

De N-VA vindt het geen goed idee om een halte voor hogesnelheidstreinen te bouwen in Maffle, zoals enkele Franstalige politici voorstellen. Dat project zou veertig miljoen euro kosten, terwijl Maffle op weekdagen welgeteld 188 reizigers aantrekt. “Daarvoor ga je toch geen extra sporen leggen, twee perrons bouwen en duizend parkeerplaatsen?“, stelt Kamerlid Inez De Coninck onomwonden. “Er zijn andere en vooral dringendere investeringsnoden voor de NMBS.”
De TGV-halte zou er hoofdzakelijk komen om het dierenpark Pairi Daiza te bedienen. “Maar de TGV dient voor de snelle verbinding van grote steden”, aldus De Coninck. “Het is niet de bedoeling dat een TGV stopt voor elke toeristische attractie langs het traject.” Maffle, dat amper 1570 inwoners telt, wordt trouwens al bediend door de trein van Bergen naar Denderleeuw. De voorgestelde investering staat dan ook totaal niet in proportie tot de mogelijke voordelen. Integendeel zelfs: die bijkomende stop zou de reistijd naar Parijs ook nog eens verlengen met 5 à 7 minuten. Dat betekent een bijna 9 procent langere treinrit voor het overgrote deel van de reizigers.
Spoor rationaliseren
De Coninck veegt ook het argument van tafel dat Henegouwen door de NMBS benadeeld zou worden. “Het megalomane station van Bergen is net een bewijs van het tegendeel”, merkt zij op. Het N-VA-Kamerlid wijst er ten slotte nog op dat deze regering een investeringscel oprichtte net om de spoorinvesteringen te rationaliseren.